PERANAN SEJARAH MELAYU DAN FUNGSINYA
By ayurahman - 2:33:00 AM
Peranan Sejarah Melayu dan fungsinya
Peranan sejarah Melayu kepada masyarakat
dapat dilihat dari pelbagai segi iaitu pendidikan, sosial, kepuasan estetika,
keagamaan dan moral.
1)
Budaya
Peranan sejarah Melayu yang pertama ialah
budaya. Budaya bermaksud cara hidup manusia. Budaya merupakan satu proses
perkembangan sahsiah akal, semangat dan usaha manusia dalam sesuatu kelompok
manusia. Perkataan “budaya” yang bermaksud ” budi dengan daya “; yakni budi
sebagai aspek dalaman manusia yang meliputi akal dan nilai, manakala daya
sebagai aspek lahiriah manusia yang meliputi usaha dan hasilan. Maka pada
kesimpulannya, budaya boleh difahamkan sebagai segala penghasilan masyarakat
manusia dalam pelbagai bentuk sama ada yang dapat dilihat atau tidak.
Dalam
sejarah Melayu, dapat dilihat peranan budaya dalam penceritaan Sejarah Melayu
sebelum kedatangan Islam kerana terdapat pelbagai cerita mitos dan dongeng
sekalipun bercampur dengan cerita benar. Kebanyakkan cerita tentang pembukaan
negeri dan tempat yang terdapat dalam Sejarah Melayu sering dikaitkan dengan
kejadian-kejadian ajaib. Sebagai contohnya, penceritaan mengenai ribut taufan
ketika pembukaan Singapura iaitu dapat dilihat dalam petikan berikut “maka diambil mahkhota itu, lalu diletakkan
baginda ke air. Sekonyong-konyong teduhlah rebut itu dan ombak pun tenang
seperti air di dalam balang.
(Sulalatus
Salatin, 40)
Begitu juga kisah cacing gelang-gelang
ketika pembukaan Semundra dan kisah seekor pelanduk putih menerajang dua ekor
anjing perburuan ketika pembukaan Melaka. Semua perkara yang disebutkan
menggambarkan budaya kehidupan masyarakat dahulu yang mempercayai unsur
keajaiban dan mengamalkan pantang larang tentang sesuatu perkara. Sultan
sanggup mencampakkan mahkota diraja kerana mengharapkan akan reda dalam
pelayaran mereka.
Namun
begitu, dalam Sulalatus Salatin ini juga mengalami kedatangan Islam dalam
kisah-kisah para pembesar dan raja – raja. Hasil kedatangan Islam, penduduk
Melaka dan Semundera pun telah berubah cara hidup apabila agama Islam datang ke
negara mereka. Antaranya gelaran raja telah ditukar kepada sultan dan nama
mereka telah bertukar kepada nama Islam. Malah, budaya hidup istana, rakyat
jelata dan budaya berpakaian dan peraturan Istana turut berubah. Dalam sejarah
Melayu para pembesar dan raja banyak mengubah cara hidup mereka dengan mempelajari
agama Islam daripada para ulama.
2)
Perpaduan
Peranan Sejarah Melayu yang kedua ialah
perpaduan. Perkataan “perpaduan” ini asalnya dari perkataan “padu” iaitu
“mampat” dan “padat”. Perpaduan sebenarnya ialah penggabungan menjadi satu atau
persatuan. Perpaduan dapat dilihat dari segi tuntutan untuk satu perkara yang
baik. Dalam Sejarah Melayu, dapat lihat perceritaanya menerapkan unsur
perpaduan kerana hasil perpaduan ini dapat menjadikan Melaka lebih makmur. Hal
ini dapat dilihat melalui peristiwa sultan Muzaffar Syah yang sanggup
menceraikan isterinya, Tun Kudu untuk menunjukkan pengorbanan yang tinggi.
Tindakan sultan ini adalah bertujuan untuk mengelakkan perpecahan. Sultan yang sememangnya
memerlukan Tun Perak sebagai bendahara bagi menggantikan Tun Ali kerana pada
ketika itu kedaan negeri Melaka yang belum stabil telah mendesak beliau bertindak
bijak. Hal ini berikutan dengan peristiwa rampasan kuasa sebelum itu yang
menyebabkan sultan Abu Syahid dan Raja Rekan meninggal dunia. Sultan Muzafar
yang naik takhta selepas rampasan kuasa itu memikirkan baginda perlu menyatukan
semula penduduk Melaka dengan segera. Beliau yang telah melihat potensi Tun
Perak yang berwibawa ketika memimpin angkatan Melaka berperang dengan Siam.
Oleh kerana Seri Nara Diraja Tun Ali inginkan Tun Kudu sebagai syarat
melepaskan jawatan bendahara maka sultan Muzaffar terpaksa berkorban dengan
menceraikan isterinya. Peristiwa ini telah memberi kesan kepada kemakmuran
Melaka seterusnya. Jika sultan tidak bertindak demikian, mungkin Melaka berada
dalam keadaan yang tidak stabil secara berterusan.
3)
Sosial
Peranan Sejarah Melayu yang seterusnya
ialah menunjukkan susun lapis masyarakat pada ketika itu. Susun lapis
masyarakat adalah berkaitan dengan bentuk hiraki masyarakat. Terdapat bentuk
berbeza antara masyarakat zaman dahulu
dengan zaman moden. Dalam masyarakat tradisional, raja mempunyai kedudukan tertinggi
dalam masyarakat. Kemudian diikuti dengan kumpulan-kumpulan lain yang terdiri
daripada pembesar, rakyat jelata dan hamba. Bagi masyarakat moden pula, susun
lapis masyarakat adalah bergantung kepada kedudukan kumuniti, kampung, daerah,
negeri dan negara. Manakala, raja diletakkan pada satu institusi lain
yang tersendiri dan berfungsi mengikut konsep raja berpelembagaan.
Berdasarkan
Sejarah Melayu dapat dilihat corak pemerintahan dan pentadbiran di negeri
Melaka telah mempengaruhi pembentukan susun lapis masyarakat. Setiap lapisan
masyarakat mempunyai kedudukan dan fungsinya yang tersendiri. Secara umum,
masyarakat Melayu tradisional Melaka dapat dibahagikan kepada dua golongan
utama iaitu golongan yang memerintah dan golongan yang diperintah. Biasanya
golongan yang memerintah ini mempunyai kedudukan yang lebih tinggi dan istimewa
daripada golongan yang diperintah. Hasil daripada penulisan Sulalatus Salatin,
masyarakat dapat mengetahui susun lapis masayarakat terdahulu. Pada golongan
yang memerintah dapat dibahagikan kepada empat golongan iaitu raja atau sultan,
kerabat raja, bangsawan dan pembesar dan golongan pemimpin agama. Manakala,
golongan diperintah pula dapat dibahagikan kepada empat juga iaitu rakyat
biasa, hamba raja dan hamba berhutang.
4)
Pendidikan
dari segi nilai moral atau nilai murni
Peranan Sejarah Melayu yang seterusnya ialah
pendidikan. Berdasarkan Sejarah Melayu, dapat menyemai nilai-nilai murni.
Antaranya, pendidikan yang diterapkan oleh pengarang untuk mempelajari al-Quran
sebagaimana Tun Mai Ulat Bulu belajar daripada Makhdum Sadar Jahan. Mempelajari
al-Quran adalah salah satu petunjuk penting kepada celik huruf masyarakat zaman
itu. Ia menjadi budaya golongan masyarakat yang mesti mempelajari ilmu mengaji
bagi membolehkan mereka menghayati kehidupan beragama Islam secara asas.
Setelah itu, baharulah masyarakat akan mempelajari ilmu agama yang lain
termasuk solat.
Kepentingan menuntut ilmu agama
berdasarkan kitab muktabar seperti kitab Duril Mazlum daripada Maulana Abu
Bakar. Kebolehan membaca dan mempelajari kitab adalah satu tahap pendidikan
tinggi yang memungkinkan seseorang itu layak menjadi guru. Seseorang yang telah
berguru seperti itu dianggap telah memperolehi ilmu yang melebihi ilmu asas
seperti mengaji al-Quran sebelum ini. Oleh itu memang wajar seorang sultan
mempelajari tahap ilmu ini kerana dirinya adalah pemimpin tertinggi negara.
Jika sultan tidak belajar tinggi, sudah tentu dirinya dipandang rendah oleh
ahli masyarakat feudal dan dipertikaikan kepimpinannya. Seterusnya, kepentingan
menuntut ilmu kepahlawanan sebagaimana yang dilakukan oleh pahlawan Melaka
seperti Hang Tuah dan Tun Bijaya Sura. Pada zaman berkenaan, ilmu kepahlawanan
adalah sesuatu yang penting kerana ia adalah salah satu cara mempertahankan
diri dan negara daripada serangan musuh. Pembelajaran ilmu tersebut mampu
menjadikan masyarakat Melaka hidup aman damai tanpa gangguan.
Keperluan mendapatkan penyelesaian masalah
hukum hakam agama sebagaimana yang dilakukan oleh sultan bertanya tentang
masalah hukum ke sebuah negara lain. Seperti kisah "Bertanya Satu Masalah
Agama ke Pasai"(hlm. 247). Dalam peristiwa berkenaan, satu masalah agama
telah dikemukakan kepada bijak pandai daripada negara luar. Gambaran ini
menunjukkan bahawa, dalam soal pendidikan, kita harus mempunyai semangat
kerjasama dan sering berbincang sesama umat dan ahli masyarakat. Jika perkara
ini tidak dilakukan, akan menyebabkan diri ahli masyarakat dalam keadaan jahil
dan sesat kerana tidak mahu menambahkan ilmu di dada dan bersifat bakhil ilmu.
Kepentingan mengambil pengajaran dan
iktibar daripada peristiwa yang berlaku dalam kehidupan seperti kisah Sang
Rajuna Tapa yang belot dan akhirnya menjadi batu, penderhakaan Hang Jebat dan lain-lain.
Pendidikan ini adalah bersifat kemasyarakatan kerana ia dapat dilihat dan
dirasakan oleh ahli masyarakat yang terlibat. Mengambil pengajaran daripada
pelbagai peristiwa dan musibah yang dialami masyarakat adalah satu proses
pembelajaran yang paling berkesan. Ahli masyarakat akan terus mengingati
pristiwa yang telah berlaku dan berazam tidak mahu mengulangi kesilapan lalu.
Kepentingan mendengar dan mengikuti
nasihat daripada orang yang lebih tua dan berpengalaman seperti yang terdapat
dalam wasiat sultan Maliku's Salleh, wasiat Sultan Muzafar, Alaudin. Mansur dan
wasiat bendahara Paduka Raja Tun Perak. Golongan tua dan berpengalaman adalah
ahli masyarakat yang mampu mengajar dan memberi petunjuk yang berkesan. Ahli
masyarakat yang terkemudian wajar akur dan mengambil perhatian tentang
pengalaman pemimipin terdahulu. Ternyata kebanyakan nasihat dari wasiat yang
telah disebut secara kebetulan telah berlaku ke atas ahli masyarakat yang
berkenaan. Oleh itu wajarlah perkara yang berkaitan dengan wasiat diambil
perhatian.
Antara
nilai murni lain yang dapat kita perolehi daripada Sejarah Melayu ialah melalui
nilai-nilai murni yang diamalkan oleh watak dan perwatakan yang menerapkan
nilai amanah dan bijak.
Terdapat beberapa peristiwa dalam Sejarah
Melayu tentang amanah iaitu yang pertama amanah kepada perjanjian waad. Raja
dan rakyat wajib patuh kepada amanah yang mereka junjung. Terdapat beberapa
peristiwa kepatuhan dan keingkaran terhadap perjanjian waad. Kedua, amanah
kepada tugas kepimpinan. Setiap raja mempunyai tugas yang patut dilaksanakan.
Begitu juga kepada para pembesar seperti bendahara, laksamana, temenggung dan
lain-lain. Kecurian yang sering berlaku di Melaka dalam pemerintahan Sultan
Alaudin Riayat Shah telah menggambarkan adanya pegawai yang tidak menjalankan
amanah. Raja pula telah menyamar bagi memastikan Melaka aman. Ini
menunjukkan bahawa sultan seorang yang
amanah. Terakhir, amanah ketika menyempurnakan tugas dan misi. Dapat dilihat
bagaimana Hang Nadim menyempurnakan amanahnya untuk membeli kain untuk raja.
Beliau telah gagal menjalankan amanah tersebut kerana kapalnya karam. Namun
Hang Nadim sanggup dipersalahkan kerana kegagalannya.
Nilai bijak pula dapat dilihat dalam
Sejarah Melayu apabila Tun Perak yang bergelar Bendahara Paduka Raja merupakan
pemimpin bijak yang mempunyai ciri jatidiri yang hebat. Kemampuannya merancang
strategi peperangan ketika berperang dengan Siam adalah bukti yang paling
nyata. Pada peperangan kali pertama, beliau telah membuat strategi berperang
dengan membawa anak isteri ketika di Kelang. Strateginya telah mebuahkan hasil
dan serangan Siam dapat dipatahkan. Kedua, apabila peperangan kali kedua, Tun
Perak telah berjaya mengalahkan Siam dengan tipu muslihat. Beliau telah
mengarahkan supaya memasang puntung api atau obor di sepanjang pantai pada
pokok nyireh dan bakau di Melaka. Strategi ini dapat memberi kesan psikologi
kepada musuh kerana merasakan rakyat Melaka sangat ramai dan tidak tidur malam
untuk menahan serangan musuh. Terakhir apabila Tun Perak terbukti bijak
berkata-kata dan mematahkan hujah. Beliau berhujah dengan Seri Amerta dengan
baik bagi mempertahankan tindakannya membawa anak isteri ketika berperang (hlm
90). Beliau juga bijak berhujah ketika rakyat bertanya mengapa Tun Perak tidak
menggunakan usungan kurniaan Sultan Mahmud sebagaimana yang dilakukan oleh Hang
Tuah sehingga beliau digelar Pak Si Bendul. Tun Perak menjawab, jika beliau
menggunakan usungan maka tidak ada bezanya antara diri beliau dengan sultan
kerana di Melaka Sultan sahaja yang kerap menggunakan usungan (hlm 189)
5)
Keagamaan
Dalam Sejarah Melayu terdapat peristiwa
kedatangan Islam dimana raja telah memeluk Islam setelah bermimpi bertemu
Rasulullah dan berjumpa pendakwah yang datang dari negara arab. Kemudian
seluruh rakyat Melaka telah menganut agama Islam dan mengamalkan kehidupan
harian menurut cara hidup Islam. Diceritakan juga kegiatan keagamaan
termasuklah sembahyang, puasa, menyambut hari raya dan nikah kahwin.Lalu rakyat
di Melaka dididik supaya taatkan agama dan pemerintah. Perkataan raja telah
ditukar kepada sultan dan nama-nama pemerintah telah menggambarkan agama yang
mereka anuti. Perkara-perkara yang menjadi pokok atau asas dalam hal-hal
keagamaan seperti rukun iman dan rukun Islam.
Rujukan
http://yokmanceng.blogspot.com/2013/01/
7 comments
Perkongsian yang menarik dan sangat nudah untuk dijadikan rujukan. Apa yang dikongsi boleh di baca dan boleb dijadikan rujukan kepada pelajar terutamanya
ReplyDeleteTerima kasih semoga bermanfaat 😊
DeleteMaklumat yang menarik
ReplyDeleteterima kasih, moga bermanfaat :)
Deletesama-sama, moga bermanfaat :)
ReplyDeletemaklumat dan isi yang baik dan jelas
ReplyDeleteterima kasih moga bermanfaat :)
Delete